ІНФОРМАЦІЙНЕ ПОВІДОМЛЕННЯ ЩОДО ОФОРМЛЕННЯ ГРОМАДЯНАМИ ЖИТЛОВОЇ СУБСИДІЇ.

У зв’язку з наближенням осінньо-зимового періоду актуальним для багатьох громадян стає питання оплати житлово-комунальних послуг.

Головним механізмом забезпечення соціального захисту населення при оплаті житлово-комунальних послуг є програма житлових субсидій, яка діє в Україні вже майже 25 років.

Програма житлових субсидій допомагає громадянам, які не можуть самостійно сплачувати за житлово-комунальні послуги. Розмір державної допомоги залежить від розміру сукупного доходу домогосподарства.

Відповідно до норм Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 р. № 848 “Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива” (зі змінами) (далі – Положення), житлова субсидія призначається за наявності різниці між розміром плати за житлово-комунальні послуги та/або скраплений газ, тверде та рідке пічне побутове паливо, за абонентське обслуговування для споживачів комунальних послуг, що надаються у багатоквартирних будинках за індивідуальними договорами, внесків за встановлення, обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку, внеску платежу об’єднанню на оплату витрат на управління багатоквартирним будинком у межах соціальної норми житла, соціальних нормативів житлово-комунальних послуг, скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, витрат на управління багатоквартирним будинком і розміром обов’язкового відсотка платежу, визначеного в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 9 Положення передбачено, що призначення житлових субсидій та контроль за їх цільовим використанням здійснюється структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх створення) рад (далі – структурні підрозділи з питань соціального захисту населення).

Для призначення житлової субсидії особа подає до органу соціального захисту населення заяву про призначення та надання житлової субсидії у грошовій формі та декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, за встановленими формами. У разі наявності додаються копія договору про реструктуризацію заборгованості з оплати житлово-комунальних послуг, договір наймання (оренди) житла.

Заява та декларація можуть бути подані органу соціального захисту населення особисто, або надіслані поштою чи в електронній формі через офіційний веб-сайт Мінсоцполітики.

Відповідно до підпункту 5 пункту 14 Положення, житлова субсидія не призначається (у тому числі на наступний період), якщо структурними підрозділами з питань соціального захисту населення отримано інформацію про наявність простроченої понад три місяці (на дату надання такої інформації управителями, об’єднаннями, виконавцями комунальних послуг) заборгованості з оплати житлово-комунальних послуг, витрат на управління багатоквартирним будинком, строк позовної давності якої не минув і загальна сума якої перевищує 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на день звернення за призначенням житлової субсидії.

До суми такої заборгованості за послугу з постачання та розподілу природного газу не включається заборгованість, що нарахована виконавцем комунальної послуги з посиланням на рішення суду щодо норм споживання природного газу побутовими споживачами у разі відсутності лічильників газу та у зв’язку з приведенням об’єму використаного побутовими споживачами природного газу у відповідність до стандартних умов, а також заборгованість, що виникла у зв’язку з тим, що управитель багатоквартирного будинку, об’єднання співвласників багатоквартирного будинку, виконавець комунальних послуг не уклали договору з АТ “Ощадбанк” (його установами) для перерахування сум житлових субсидій у грошовій безготівковій формі.

Разом з тим, за наявності заборгованості житлову субсидію може бути призначено на наступний період за рішенням відповідних комісій, утвореної районними держадміністраціями, виконавчими органами міських рад, на підставі акта обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства, з урахуванням конкретних обставин, що склалися. Таким чином, найбільш вразливі категорії населення забезпечуються державною підтримкою.

Крім того, існує механізм реструктуризації заборгованості споживачів з оплати житлово-комунальних послуг на підставі укладеного договору з надавачами цих послуг.

Також постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.2020 № 247 “Про особливості надання житлових субсидій”, передбачено на період карантину додаткові заходи щодо соціального захисту осіб, яких звільнено з роботи у зв’язку з карантином (врахування до їхнього доходу під час призначення житлової субсидії розміру допомоги по безробіттю замість заробітної плати, яку вони отримували за попереднім місцем роботи).

 

Звертаємо увагу на зміну порядку надання пільг на оплату житлово-комунальних послуг. 

Починаючи з жовтня 2019 року відповідно до Закону України від 09.11.17 №2189 — VIII “Про житлово-комунальні послуги” пільга надається у грошовій формі.

Розраховані органами соціального захисту населення суми пільг перераховуватимуться АТ “Ощадбанк” для подальшого проведення ним розрахунків з надавачами послуг за кожного конкретного пільговика (безготівкова форма).

Пільговикам, які подали заяву до органу соціального захисту населення на отримання пільги готівкою, виплата буде здійснюватися у готівковій формі у зазначений у заяві спосіб (банк або пошта).

У зв`язку з цим платіж за послугу нараховується у повному обсязі, без врахування знижки, яка надається пільговику.

У разі отримання готівки пільговик має сплатити спожиті послуги повністю. Iнші пільговики сплачують, як і раніше, частину платежу, а суму пільги за них перерахує надавачу послуг АТ “Ощадбанк” (за наявності даних про номер мобільного телефону пільговик отримає інформаційне повідомлення від банку про проведені платежі).

Враховуючи,  що відповідний механізм запроваджується в Україні вперше, через неточності в даних з технічних причин можуть бути випадки ненарахування окремим особам суми пільги за жовтень 2019 року. У такому разі рекомендуємо звернутися до органу соціального захисту населення за місцем проживання. Сума пільги у такому випадку за жовтень буде донарахована в наступному місяці.

 

З 1 травня 2017 року набула чинності Постанова КМУ №300 від 27.04.2017 року «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України», згідно якої були внесені змини до Постанови КМУ №848 від 21.10.1995 р «Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного палива», а саме:

“Після закінчення строку отримання субсидії структурні підрозділи з питань соціального захисту населення самостійно здійснюють розрахунок субсидії на наступний період для домогосподарств, які отримували субсидію у попередньому періоді (крім орендарів житлового приміщення, осіб, яким субсидія була призначена за зареєстрованим місцем перебування, та осіб, які звертаються за субсидією на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива).

У разі отримання інформації про прострочену понад два місяці заборгованість з оплати послуг субсидія на наступний строк не призначається, про що структурний підрозділ з питань соціального захисту населення інформує особу. Якщо протягом двох місяців з дати інформування про не призначення субсидії на наступний строк громадянин документально підтвердив сплату заборгованості або укладення договору про її реструктуризацію, субсидія призначається з дати закінчення дії попередньої субсидії, в іншому випадку – з місяця, в якому громадянин документально підтвердив сплату заборгованості або укладення договору.»

«Після закінчення опалювального сезону невикористана сума субсидії для відшкодування витрат на оплату послуги з централізованого опалення (теплопостачання), постачання холодної та гарячої води і водовідведення, послуг з газо- та електропостачання для індивідуального опалення (в разі використання природного газу/електричної енергії для індивідуального опалення) повертається підприємством – виробником/виконавцем такої послуги до бюджету в повному обсязі на підставі акта розрахунку загального обсягу невикористаних сум субсидії.»


«У разі, коли споживач має право на отримання пільги з оплати житлово-комунальних послуг, необхідно звернутися, залежно від місця проживання пільговика, до Міського Управління праці та соціального захисту населення або Обласного Управління праці та соціального захисту населення для внесення пільговика до Єдиного державного реєстру пільговиків».

Призначення чи не призначення пільг здійснюється структурними підрозділами України з питань праці та соціального захисту населення виконавчих органів районних рад.
Порядок збирання, систематизації і зберігання загальних відомостей про пільговика та забезпечення автоматизованого використання даної інформації для контролю за відомостями, які подаються підприємствами та організаціями, що надають послуги, для розрахунків за надані пільговикам послуги відображається у постанові КМУ від 29.08.2003 року №117 «Про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги».
Перелік пільгових категорій визначає Закон України «Про Державний бюджет».
 
Пільги за минулі роки державою не відшкодовуються. Оскільки відшкодування здійснюється відповідно  постанови КМУ від 04.03.2002 року №256 «Про затвердження порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету» та Закону України «Про Державний бюджет України», який розробляється на кожен рік.
 

 

 
Якщо пільговик та субсидер перевищив соціальну норму споживання, тоді «надлишок» він оплачує за повною вартістю самостійно.